وظایف مشاور مالی و حسابداری چیست؟

موفقیت هر کسب‌وکار کوچک و بزرگی بستگی زیادی به تصمیمات مالی و نوع سرمایه‌گذاری‌ دارد. در این میان نیاز به فرد متخصصی است که دانش و تجربه فراوانی در حوزه مالی دارد. چنین فردی می‌تواند به مدیران کمک کند تا به موفقیت‌های بزرگی برسند. به طور کلی وجود یک مشاور مالی در هر شرکت و سازمانی ضروری است. البته که این حرفه بسیار چالش‌برانگیز و در عین حال جذاب است. در این مقاله به طور کامل به نقش و وظایف مشاور مالی در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ می‌پردازیم.

وظایف مشاور مالی

مشاور مالی کیست؟

تصمیمات مالی و نحوه سرمایه‌گذاری و محاسبه سود و زیان احتمالی کار پیچیده‌ای است. مخصوصا زمانی‌که حجم سرمایه‌گذاری بالا باشد. درواقع تصمیم‌گیری در این موارد ریسک بالایی دارد و از این‌رو لازم است تا مدیران با افراد متخصص این حوزه مشورت کنند. مشاوران مالی کسانی هستند که در چنین شرایطی به مدیران و صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کنند. درواقع مشاور مالی به عنوان راهنما و با استفاده از دانش گسترده و چند بعدی و تخصص خود در این حوزه به کمک روسای شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌آید. 

چنین فردی برای اتخاذ یک تصمیم درست و اصولی نیاز به این دارد که دارایی‌های شرکت را بشناسد و سپس طبق آن اقدام به تصمیم‌گیری کند. درواقع یک مشاور مالی به کارفرما کمک می‌کند تا هدف مشخص و درستی را انتخاب کند. سپس با برنامه‌ریزی مالی مؤثر، شناخت و مدیریت دارایی‌ها، بودجه‌بندی دارایی‌ها، مدیریت بدهکاری‌ها و بستان‌کاری‌ها و سرمایه‌گذاری درست دست به تصمیم‌گیری می‌زند. به طور کلی از جمله مهم‌ترین وظایف مشاور مالی کمک به کارفرما برای رشد کسب‌وکار است.

ویژگی‌های مشاور مالی

پیش از پرداختن به وظایف مشاور مالی باید به ویژگی‌های مدیر مالی اشاره کنیم. ‌همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، مشاور مالی می‌تواند به سرمایه شما جهت دهد و کمک کند و باعث افزایش سود و کاهش زیان شود. با این‌حال برای این‌که یک شرکت به این نقطه برسد باید از یک مشاور مالی متبحر کمک بگیرید. به طور کلی مشاور مالی باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

مشاوره مالی

وظایف مشاور مالی و حسابداری

به طور کلی یک مشاور مالی در حسابداری دارای وظایف خاص و مشخصی است که برای کسب موفقیت باید این وظایف به طور اصولی و درست انجام شود. در ادامه به انواع وظایف مشاور مالی می‌پردازیم.

ارائه خدمات مشاوره در تصمیم‌گیری‌های مالی؛

تعیین سرمایه‌ها و نحوه سرمایه‌گذاری سازمان؛

برآورد هزینه‌های تمام شده محصولات؛

کنترل قیمت‌گذاری محصولات؛

پیش‌بینی سود و زمان سودآوری سازمان؛

تهیه و ارائه گزارشات دقیق مالی؛

تنظیم و تهیه صورت‌های مالی اساسی؛

مدیریت اعتبارات و منابع مالی

مدیریت ریسک مالی؛

نظارت بر انجام کلیه فعالیت‌های مالی و کنترل منابع و مصارف مالی؛

انجام تجزیه و تحلیل‌های آماری (گزارشات مالی، بررسی قیمت‌ها، کنترل هزینه‌های سرمایه‌ای و مالی)؛

نظارت بر جریان نقدینگی و مخارج شرکت؛

ارائه پیشنهادات برای استفاده بهینه از منابع سازمان؛

نظارت و کنترل فعالیت‌های حسابداری شرکت و ارائه روش‌ها و خط‌مشی‌ها‌ی خاص؛

بررسی آیین‌نامه‌ها و سیستم‌های مالی تدوین شده؛

نظارت بر دفاتر قانونی شرکت و کنترل موجودی‌های نقدی و غیرنقدی؛

بررسی و تنظیم گزارش‌های مالی مهم شرکت و ارائه آن‌ها به مدیرعامل.

در نتیجه  مشاور مالی مسئولیت‌های متعددی دارد که در تمامی جنبه‌های مالی سازمان تأثیرگذار است. وی باید از توانایی تحلیل و بررسی دقیق و درک و تفسیر اطلاعات مالی برخوردار باشد. همچنین، ارتباط خوبی با سایر بخش‌های سازمان داشته باشد تا بتواند در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین توصیه‌ها را ارائه کند. در نهایت زمانی که وظایف مشاور مالی به درستی انجام شود احتمال رشد سازمان بالا می‌رود.

نقش و اهمیت مشاور مالی در سازمان‌ها

همان‌طور که در بخش وظایف مشاور مالی مطالعه کردید، مشاور مالی یکی از عوامل مهم و کلیدی در موفقیت سازمان‌ها به شمار می‌رود. این افراد با برخورداری از دانش و تجربه در زمینه مالی، به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا در تصمیم‌گیری‌های مالی خود بهتر عمل کنند. در این بخش به نقش و اهمیت مشاور مالی در سازمان می‌پردازیم.

مشاور مالی

لازم به ذکر است که مشاوران مالی با تحلیل و بررسی روند‌ها و بازارهای مالی پیش‌بینی‌های دقیقی در زمینه سودآوری و رشد مالی انجام می‌دهند. آن‌ها با بررسی عوامل مؤثر در عملکرد مالی سازمان، برنامه‌هایی را ارائه می‌دهند که در بهبود عملکرد مالی و رشد سازمان تأثیرگذار باشند. همچنین با بررسی ریسک‌های مالی به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا در مواجهه با ریسک‌های مالی بهتر عمل کنند و از آن‌ها جلوگیری کنند.

راهکار

نقش دیگر  مشاور مالی در سازمان، ارائه راهکارهای مالی است. درواقع با تحلیل وضعیت مالی سازمان، به سازمان‌ها راهکارهایی را ارائه می‌دهند که باعث بهبود عملکرد مالی و افزایش سودآوری سازمان شود. این مشاوران با بررسی نقاط ضعف و قوت سازمان، راهکارهایی را ارائه می‌دهند که در بهبود مدیریت مالی و کاهش هزینه‌ها مؤثر باشند. همچنین، مشاوران مالی با بررسی رقبا و بازارهای مالی، به سازمان‌ها راهکارهایی را ارائه می‌دهند که در رقابت با سایر سازمان‌ها موفقیت بیشتری داشته باشند

از دیگر نقش‌های یک مشاور مالی در هر شرکت و سازمانی می‌توان به آموزش نکات مالی اشاره کرد.  از آن‌جایی که مشاوران مالی دارای دانش و تخصص بالایی در حوزه مالی هستند برای درک بهتر مسائل مالی و اجرای درست آن‌ها به کارمندان سازمان آموزش می‌دهند. آن‌ها با برگزاری کارگاه‌ها و سمینارها، به کارکنان سازمان آموزش‌هایی را ارائه می‌دهند تا به بهبود توانمندی‌های مالی آن‌ها  و در نهایت سازمان تاثیرگذار باشد..

مشاوران مالی و حسابداری مسئول مدیریت مالی شرکت‌ها و سازمان‌ها هستند. آنها به کارفرمایان در مسائل مربوط به مدیریت مالی، بودجه‌بندی، گزارش‌دهی مالی و کنترل داخلی کمک می‌کنند. این امر از مهم‌ترین نقش‌ها و وظایف مشاور مالی است.

بودجه

از نقش‌های مهم دیگری که یک مشاور مالی در سازمان انجام می‌دهد، برنامه‌ریزی مالی و انجام بودجه‌بندی است. درواقع این مشاوران با بررسی درآمدها و هزینه‌ها و تحلیل نقاط قوت و ضعف مالی، برنامه‌هایی برای بهینه‌سازی مالی سازمان انجام می‌دهند.

از جمله مهم‌ترین نقش‌ها و وظایف مشاور مالی، ارائه‌ی مشاوره مالی است. این افراد با تجزیه‌وتحلیل دقیق اطلاعات مالی سازمان، به مدیران کمک می‌کنند تا تصمیم‌های درست و بهینه‌ای بگیرند. این مشاوره‌ها اصولا در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، مدیریت مالی بین‌المللی و مالیات‌ها است. به بیان دیگر این مشاوران  با تحلیل داده‌های مالی و ارائه پیشنهادات خلاقانه، راهبرهای مؤثری به سازمان‌ها ارائه می‌دهند. هدف آن‌ها بهبود عملکرد مالی سازمان است.

مش اور

مشاوران مالی و حسابداری مسئول بررسی و تجزیه و تحلیل وضعیت مالی مشتریان خود هستند. آنها بر اساس اطلاعات مالی و حسابداری مشتریان، تحلیل‌هایی انجام می‌دهند و راهکارهایی برای بهبود وضعیت مالی آنها ارائه می‌دهند.

همان‌طور که مطالعه کردید یک مشاور مالی نقش پررنگی در موفقیت و رشد مالی سازمان بر عهده دارد. برای موفقیت در دنیای کسب‌وکار پیچیده‌ و پررقابت امروزی نیاز به یک مشاور متخصص است تا به مدیران در اتخاذ تصمیم‌های مالی مهم کمک کند.  از این رو ما در این مقاله به اهمیت و وظایف مشاور مالی پرداختیم و سعی کردیم به بخشی از مهم‌ترین وظایف مشاور مالی اشاره کنیم.

 در نهایت لازم به ذکر است که شرکت ایده نوین آرنا آماده‌ی ارائه‌ی مشاوره مالی و هرگونه خدمات حسابداری به شما است.  

دیدگاه‌ خود را بنویسید