حسابداری بازرگانی چیست؟

از جمله شرکت‌های فعال در کشور، شرکت‌های بازرگانی هستند. در این شرکت‌ها اصولا گردش مالی زیاد و بسیار پیچیده است. درواقع گردش مالی شرکت‌های بازرگانی شامل هزینه و درآمد است. به همین دلیل چنین شرکت‌هایی نیازمند حسابدارانی هستند که دارای دانش و مهارت بالایی باشند. از این‌رو حسابداران بازرگانی بیش از هرچیز باید بدانند این نوع از خدمات حسابداری چیست و شرکت‌های بازرگانی چگونه شرکت‌هایی هستند. در نهایت نیز با تمامی بخش‌ها و ابعاد این نوع حسابداری آشنا باشند.

حسابداری بازرگانی

حسابداری بازرگانی چیست؟

شرکت‌های بازرگانی به شرکت‌هایی گفته می‌شود که تولیدگر نیستند بلکه مشغول تجارت‌اند و به خرید و عرضه کالا‌ها مشغول هستند. در این نوع شرکت‌ها آن‌چه که بیش از هر چیزی اهمیت دارد، میزان سود و زیان است. به همین دلیل پایه و اساس شرکت‌های بازرگانی به میزان سود و زیان آن‌ها بستگی دارد. برای این‌که یک شرکت بازرگانی بداند که میزان سود و زیانش چقدر است باید به حساب‌های خود نظم ببخشد. 

در این حالت شرکت نیازمند یک متخصص بازرگانی است. زیرا این نوع حسابداری سود و زیان وارده به شرکت را بررسی می‌کند. بعد از انجام تجزیه و تحلیل‌های لازم مسیر مشخصی را پیش روی مدیران شرکت می‌گذارد. از این‌رو او باید از تمامی موجودی‌های انبار، میزان فروش، میزان نقدینگی مطلع باشد.

ویژگی‌های حسابدار بازرگانی

هر شرکت و موسسه‌‌ی بازرگانی‌ای نیازمند یک متخصص بازرگانی است تا بتواند به گردش مالی شرکت نظم ببخشد. به همین دلیل یک حسابدار بازرگانی باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

وظایف یک حسابدار در حوزه بازرگانی

یک حسابدار باید از توانایی نظم‌دهی به تمامی چارت‌های مالی برخوردار باشد. در این حالت او می‌تواند میزان سود و زیان شرکت را برآورد کند و گزارش تهیه نماید. حسابداران بازرگانی دارای وظایف متعددی هستند. بخشی از این وظایف عمومی است و باید تمامی حسابداران آن‌ها را بلد باشند و بخش دیگر نیز کاملا تخصصی است. در ادامه به این وظایف می‌پردازیم:

وظایف عمومی

حسابداری مالیاتی

وظایف تخصصی

علاوه بر حسابداری عمومی، حسابدارانی که در شرکت‌های بازرگانی مشغول هستند باید به انجام یکسری امور کاملا تخصصی نیز واقف باشند. به طور کلی حسابداران دارای ویژگی‌های تخصصی زیر هستند:

حسابداری بازرگانی

کدینگ حسابداری بازرگانی چیست؟

منظور از کدینگ حسابداری، دسته‌بندی حساب‌ها از اصلی به فرعی است. کدینگ در حسابداری از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا کدینگ حسابداری قواعد خاص خود را دارد. از سوی دیگر میزان خرید و فروش در شرکت‌های بازرگانی زیاد است.  به همین دلیل باید فرآیند کدینگ به گونه‌ای انجام شود که استاندارد حسابداری بازرگانی نقض نشود.

تفاوت حسابداری بازرگانی و حسابداری دولتی

همان‌طور که می‌دانید علم حسابداری دارای شاخه‌های متعددی است که هر یک از این تخصص‌ها به درد یک شرکت و موسسه‌ی خاص می‌خورد. ولی به طور کلی در این بخش قصد داریم به مقایسه حسابداری دولتی با بازرگانی بپردازیم:

حسابداری بازرگانی
حسابداری بازرگانی

در نتیجه، حسابداری بازرگانی به عنوان یک ابزار مدیریتی برای رصد و ثبت عملیات مالی و اقتصادی سازمان‌ها و شرکت‌ها بسیار حائز اهمیت است. حسابداران بازرگانی با تحلیل اطلاعات مالی، به مدیران کمک می‌کنند تا تصمیمات مالی صحیحی اتخاذ کنند و عملکرد سازمان را بهبود بخشند. بنابراین، برخورداری از یک حسابداری که کاملا به اصول این نوع حسابداری مسلط باشد برای هر شرکت بازرگانی‌ای لازم و ضروری است.  

از همراهی شما متشکریم برای دانایی بیشتر مطالب زیر را مطالعه کنید.

بستن حساب ها در حسابداری

دیدگاه‌ خود را بنویسید