محاسبه صورت سود و زیان شرکت‌های تولیدی

از جمله کارهایی که شرکت‌های تولیدی باید انجام دهند، تهیه‌ی صورت سود و زیان است. درواقع برای این شرکت‌ها مهم است که در طی دوره مالی چه مقدار سود و یا زیان کرده‌اند. زیرا در برنامه‌های مالی آینده‌ شرکت تاثیرگذار است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به بررسی صورت سود و زیان شرکت‌های تولیدی بپردازیم و روش محاسبه آن را بررسی کنیم.

صورت سود و زیان شرکت‌های تولیدی

چرا شرکت‌های تولیدی نیاز به تهیه صورت سود و زیان دارند؟

شرکت‌های تولیدی با تهیه‌ی صورت سود و زیان عملکرد بهتری خواهند داشت. زیرا این صورت مالی به آن‌ها کمک می‌کند تا از جریان نقدینگی خود آگاه شوند. بدون شک این امر به مدیران و تصمیم‌گیران کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی‌های بهتری برای آینده‌ی کسب‌و‌کار خود انجام دهند. ضمن این‌که سهام‌داران و سرمایه‌گذاران از عملکرد واحد تولیدی آگاه می‌شوند. به طور کلی صورت سود و زیان به مدیران، اطلاعاتی راجع به هزینه‌ها، درآمدها، سرمایه‌گذاری‌ها و سایر جنبه‌های مالی شرکت ارائه می‌دهد. این اطلاعات برای برنامه‌ریزی مالی و استراتژیک شرکت بسیار ارزشمند است. در نهایت، تهیه صورت سود و زیان به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بهبود عملکرد مالی خود را مدیریت کنند و اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کنند.

ساختار

 سود و زیان یک واحد تولیدی در یک بازه زمانی مشخص که اصولا به آن دوره مالی می‌گویند؛ محاسبه می‌شود. این دوره مالی می‌تواند یک ماهه، سه ماهه و یک‌ساله باشد. در این دوره مالی با داده‌های موجود سود خالص و یا زیان خالص شرکت تولیدی محاسبه می‌شود و عملکرد آن در دوره مالی مشخص می‌شود.

سود و زیان

با توجه به این‌که این صورت مالی در طی دوره مالی محاسبه می‌شود

 باید در آن دوره زمانی را مشخص کرد. 

این دوره زمانی شامل روز/ ماه/ سال است.

مراحل تهیه

در شرکت‌های تولیدی، محاسبه صورت سود و زیان به دلیل وجود مواد اولیه، کارگران و سایر هزینه‌های مرتبط با تولید، کمی پیچیده‌تر است. در محاسبه صورت سود و زیان شرکت‌های تولیدی، عوامل دیگری نیز باید مدنظر قرار گیرند. به عنوان مثال، هزینه‌های مربوط به تحقیق و توسعه، هزینه‌های بازاریابی و فروش، هزینه‌های مالی و … نیز باید در محاسبه صورت سود و زیان در نظر گرفته شوند.

یکی از روش‌های محاسبه، استفاده از روش حسابداری هزینه متغیر است. در این روش، تمام هزینه‌های متغیر مرتبط با تولید محاسبه می‌شود و به عنوان هزینه تولید در نظر گرفته می‌شود. سپس با کسر این هزینه از درآمد حاصل از فروش، سود یا زیان حاصل از فعالیت تولیدی محاسبه می‌شود.

روش دیگری که در محاسبه صورتگیری استفاده می‌شود، روش حسابداری هزینه ثابت است. در این روش، تمام هزینه‌های ثابت مانند حقوق پرسنل، اجاره ساختمان و سایر هزینه‌های ثابت محاسبه می‌شود و به عنوان هزینه تولید در نظر گرفته می‌شود. سپس با کسر این هزینه از درآمد حاصل از فروش، سود یا زیان حاصل از فعالیت تولیدی محاسبه می‌شود.

آیا اقلام صورت گیری سود و زیان اقلام صورت گیری سود و زیان شرکت های تولیدی را میدانید؟

صورت سود و زیان شرکت‌های تولیدی

اقلام سود و زیان شرکت‌ تولیدی

برای محاسبه دقیق صورت سود و زیان نیاز به داده‌ها و اطلاعاتی است که اصطلاحا به آن‌ها اقلام صورت سود و زیان می‌گویند. این اقلام شامل موارد زیر است. 

در نهایت، محاسبه سود و زیان شرکت‌های تولیدی یک ابزار مهم برای مدیریت مالی و اقتصادی شرکت‌های تولیدی است که نیازمند دقت و حوصله است. این ابزار می‌تواند به مدیران کمک کند تا تصمیمات صحیح‌تری برای شرکت خود بگیرند و به بهبود عملکرد آن کمک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید