حسابدار مالیاتی کیست و چه وظایفی دارد؟

با توجه به اهمیت امور مالیاتی، یکی از وظایف مهم حسابدارها، رسیدگی به امور مالیاتی و حسابداری مالیاتی شرکت‌ها و سازمان‌ها است. گاه این فرآیندها به خصوص در سازمان‌های بزرگ به حدی پیچیده می‌شود که بهتر است آن‌ها را فرد متخصص انجام دهد. منظور از این فرد متخصص، حسابدار مالیاتی است. در ادامه به طور کامل به مهارت‌ها و وظایف حسابدار مالیاتی می‌پردازیم.

وظایف حسابدار مالیاتی

حسابدار مالیاتی کیست؟

همان‌طور که می‌دانید حسابداری مالیاتی بخشی از علم حسابداری است که تمرکزش بر رسیدگی به امور مالیاتی است. پس حسابدار مالیاتی کسی است که به طور تخصصی به امور مالیاتی و تهیه‌ی اظهارنامه‌های مالیاتی رسیدگی می‌کند. از آن‌جایی که امور مالیاتی جزء موارد بسیار پیچیده و حساس در حسابداری است، از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا بخشی از هزینه‌های اصلی هر شرکتی در پایان سال مالی، شامل مالیات می‌شود.

 به همین دلیل آگاهی کامل از قوانین مالیاتی و به‌کارگیری شیوه دقیق در محاسبه‌ی آن مسئله‌ی بسیار مهمی است. از این‌رو حسابدار مالیاتی به‌غیر از تسلط بر امور حسابداری، باید دارای آگاهی کاملی درباره‌ی قوانین مالیاتی نیز باشد. این حسابداران به مشتری‌های خود کمک می‌کنند تا پیش از سررسید زمان پرداخت مالیات، برنامه‌ی دقیق مالی تنظیم کنند. در نتیجه این نوع مدیریت مالی باعث کاهش بدهی‌های مالیاتی نیز می‌شود. به همین دلیل وظایف حسابدار مالیاتی با دیگر حسابداران دارای تفاوت‌هایی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

آیا . را میدانید؟

وظایف حسابدار مالیاتی

وظایف حسابدار مالیاتی

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد حتما متوجه شده‌اید که حسابدار مالیاتی باید از دانش گسترده‌ای درباره‌ی علم حسابداری و امور مالیاتی برخوردار باشد. به همین دلیل بسیاری از افراد از حسابداران مالیاتی به عنوان محافظان سرمایه یاد می‌کنند. زیرا این افراد به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا برنامه‌ی مالی خود را به گونه‌ای بچینند که هزینه‌های کلی و هدررفت مالی را به حداقل برسانند. واضح است که این امر مانع از پرداخت مالیات اضافه می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین وظایف حسابدار مالیاتی می‌پردازیم.

بررسی صورت‌های مالی

تنظیم لوایح مالیاتی

برنامه‌ریزی بودجه

انجام محاسبات مربوط به مالیات

ارائه‌ی راهکارها دقیق برای کاهش هزینه‌های مالیات

تهیه، تنظیم و ارسال به موقع اظهارنامه‌های مالیاتی

• بررسی صورت‌های مالی

مهم‌ترین انتظاری که از یک حسابدار مالیاتی می‌رود این است که بتواند وضعیت مالی شرکت را مدیریت کند. به همین دلیل او باید تمامی صورت‌های مالی را با دقت بررسی نماید تا بتواند برنامه‌ی دقیق و مطابقی با قوانین مالیاتی برای رشد کسب‌وکار ارائه دهد. 

• تهیه‌ی گزارش‌های درآمد و هزینه

حسابداران مالیاتی برای محاسبه‌ی مالیات نیاز به آگاهی از شرایط مالی شرکت دارند. برای این‌کار باید گزارش‌های دقیقی از درآمد‌ها، هزینه‌ها و بستان‌کاری‌ و بدهکاری‌ها تهیه نمایند. در نتیجه می‌توان گفت تهیه‌ی گزارش‌های درآمد و هزینه جزء وظایف حسابدار مالیاتی است.

• برنامه‌ریزی بودجه

مدیران کسب‌و‌کار از حسابداران مالیاتی خود انتظار دارند تا منابع مالی را به درست‌ترین شکل بودجه‌بندی کنند. این امر ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌ها، باعث افزایش درآمد و سودآوری بیش‌تر نیز می‌شود. همچنین هزینه‌های مالیات  را نیز کاهش می‌دهد.

• انجام محاسبات مربوط به مالیات

از مهم‌ترین وظایف حسابدار مالیاتی، تهیه‌ی اظهارنامه‌های مالیاتی است. برای این‌کار حسابداران مالیاتی باید تمامی محاسبات لازم مربوط به مالیات را انجام دهند. در این میان نیز باید مدیران کسب وکار را از وجود هرگونه بدهی مالیاتی آگاه می‌کنند تا مشمول جریمه نشوند.

• ارائه‌ی راهکارها دقیق برای کاهش هزینه‌های مالیات

هدف اصلی مدیران از مشاوره و  استخدام حسابداران مالیاتی، بهره‌گیری از دانش آن‌ها برای کاهش هزینه‌های مالیات است. به همین دلیل از دیگر وظایف حسابدار مالیاتی، باید به ارائه‌ی راهکارها دقیق برای کاهش هزینه‌های مالیات پس از انجام بررسی‌های لازم اشاره کرد.

• تهیه، تنظیم و ارسال به موقع اظهارنامه‌های مالیاتی

بدون شک از جمله مهم‌ترین وظایف حسابدار مالیاتی، تهیه و تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی است. همان‌طور که می‌دانید منظور از اظهارنامه، کارنامه مالی سالانه‌ی سازمان است که برای محاسبه‌ی مالیات باید به سازمان مالیات ارائه شود. بدون‌ شک عدم ارائه‌ی آن باعث جریمه‌ی شرکت می‌شود. به همین دلیل تهیه و ارسال آن امر مهمی به شمار می‌رود. برای این‌کار حسابدار مالیاتی باید به تهیه و جمع‌آوری انواع سندهای مالی و مالیاتی بپردازد. سپس اقدام به ثبت اظهارنامه الکترونیکی در سامانه امور اقتصادی و مالیاتی کشور کند.

• تنظیم لوایح مالیاتی

گاهی پیش می‌آید که بدهی‌ها و یا میزان مالیات، جریان‌ساز می‌شود و کار به شورای حل اختلاف می‌کشد. پس حسابدار مالیاتی باید بتواند لایحه‌های مالیاتی دقیقی تنظیم کند تا از شرکت در برابر شورای حل اختلاف یا دیوان عدالت اداری، دفاع مالیاتی کند.

مهارت‌های موردنیاز برای حسابدار مالیاتی

همان‌طور که در بخش پیشین مطالعه کردید، حسابداران مالیاتی دارای وظایف خاصی هستند. بدون شک انجام هر یک از وظایف یاد شده، نیاز به مهارت و تبحر خاصی دارد. در ادامه به مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز حسابداران مالیاتی اشاره می‌کنیم.

وظایف حسابدار مالیاتی

آشنایی با روش‌های اعتراضی مالیاتی (تهیه ی لوایح، مراحل دادرسی مالیاتی و ...)؛

وظایف حسابدار مالیاتی

آگاهی درباره‌ی انواع بخشودگی‌ها و معافیت های مالیاتی؛

وظایف حسابدار مالیاتی

آشنایی با شیوه‌ی تهیه‌ی اسناد و مدارک مالیاتی؛

وظایف حسابدار مالیاتی

شناخت مناسب‌ترین روش‌های حسابداری؛

وظایف حسابدار مالیاتی

تهیه‌ی اظهارنامه الکترونیکی؛

وظایف حسابدار مالیاتی

شناخت انواع نرم‌افزارهای حسابداری؛

وظایف حسابدار مالیاتی

تسلط بر محاسبات امور مالیاتی؛

وظایف حسابدار مالیاتی

توانایی انجام محاسبات پیچیده؛

وظایف حسابدار مالیاتی

آشنایی با قوانین مالیاتی؛

وظایف حسابدار مالیاتی

مهارت مدیریت دارایی‌ها؛

وظایف حسابدار مالیاتی

مدیریت زمان؛

وظایف حسابدار مالیاتی

جزئی‌نگری.

اهمیت وجود حسابداران مالیاتی

با توجه به قوانین مالیاتی، هر کسب‌وکاری باید بخشی از درآمد خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کند. به طور کلی تمامی کسب‌وکارها موظف به پرداخت مقدار معینی از درآمد خود به دولت هستند. این در حالی است که امور مالیاتی همیشه جزء بخش‌های چالش‌برانگیز هر کسب‌وکاری به شمار می‌رود. زیرا محاسبه‌ی آن پیچیدگی‌های خاصی دارد. ضمن این‌که عدم پرداخت مالیات و یا وجود هرگونه بی‌نظمی در پرداخت آن مشمول جریمه می‌شود.

 به همین دلیل کسب‌وکارهای بزرگ همیشه به دنبال استخدام و کسب مشاوره از حسابداران مالیاتی هستند. زیرا این مشاوران با دانش و تخصص خود در امور مالیاتی به مدیران کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا در دام قوانین و ضوابط مالیاتی نیفتند. ضمن این‌که با ارائه‌ی راهکارهای علمی خود به رشد کسب‌وکار کمک می‌کنند. در ادامه به اهمیت حسابداری مالیاتی اشاره می‌کنیم:

جلوگیری از جریمه‌های مالیاتی و کاهش گرفتاری در مشکلاتی مالیاتی؛

ارائه‌ی راهکارهای خاص و کاهش مالیات‌ پرداختی سازمان؛

آسان‌سازی فرآیند پیگیری امور مالیاتی؛

بودجه‌بندی بهتر و مناسب‌تر؛

کمک به رشد کسب‌و کار.

همان‌طور که مطالعه کردید موضوع مالیات یکی از مسائل جدی کسب‌وکارها است. زیرا به طور مستقیم با سرمایه‌ی شرکت در ارتباط است. این موضوع در کسب‌وکارهای بزرگ و سازمانی اهمیت بیش‌تری دارد. به همین دلیل مدیران بسیاری به دنبال ایجاد راهی برای سامان‌بخشی به امور مالی و مالیاتی شرکت خود هستند. از این‌رو سعی می‌کنند از کمک و مشاوره حسابداران مالیاتی بهره ببرند. در این راستا لازم به یادآوری است که امور مالیاتی جزء موضوعات مهم و چالش‌برانگیز به شمار می‌رود. پس بهتر است از حسابداران با تجربه مشاوره گرفت. از این‌رو ما در مجموعه‌ی نوین آرنا کنار شما هستیم تا با کمک یکدیگر به امور مالیاتی کسب‌وکار شما سروسامان بدهیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید