تهیه و ثبت اظهارنامه مالیاتی چگونه است ؟

ابتدا لازم است در این مقاله مفهوم مالیات را شرح دهیم. مالیات دارای دو نوع مستقیم و غیرمستقیم است. مالیات مستقیم مالیاتی است که به درآمد، دارایی و ارثیه اشخاص تعلق می‌گیرد. اما مالیات غیرمستقیم مالیاتی است که به محصولات و خدمات دریافتی تعلق می‌گیرد. یعنی مصرف‌کننده نهایی و دریافت‌کننده خدمات برای استفاده از محصولات و خدمات باید مبلغی را تحت عنوان ارزش افزوده روی قیمت نهایی محصول بپردازد.

تهیه و ثبت اظهارنامه مالیاتی

هر نوع مالیاتی که از افراد دریافت می‌شود به دولت تعلق می‌گیرد. این هزینه‌ها صرف امور دولتی نظیر ساخت جاده، تاسیس مدارس در مناطق دور افتاده و محروم یا صرف اهداف سیاسی و اقتصادی دولت می‌گردد. جهت تعیین میزان مالیات مستقیم اطلاعات ارائه شده اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان امور مالیاتی کشور مبنای محاسبه قرار می‌گیرند. برای این منظور لازم است. 

تا اشخاص حقیقی یا حقوقی یعنی افراد و شرکت‌ها میزان دارایی‌ها و درآمد خود را تحت عنوان اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند. جهت آشنایی با مراحل و نحوه تهیه و ثبت اظهارنامه مالیاتی در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

کلیه اشخاص اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای درآمد هستند یا فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند. باید با توجه به میزان درآمد خود مالیات بپردازند. به میزانی که مبلغ این درآمد بیشتر باشد مبلغ پرداختی بابت مالیات نیز بیشتر خواهد بود. فرقی نمی‌کند که شما دارای شغل آزاد هستید یا کارمند دولتی محسوب می‌شوید. یا اینکه خودتان کارفرما هستید. 

در هر صورت باید سالانه نسبت به ارائه مدارک و مستندات مربوط به میزان درآمد خود به بانک‌ها و سازمان امور مالیاتی کشور اقدام کنید. برای ارائه این مدارک و مستندات باید یک فرم تکمیل گردد. این فرم بندهای مشخصی دارد که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین شده است و اطلاعات شخصی، فردی، حقوقی و مالی اشخاص را در بر می‌گیرد. این فرم همان اظهارنامه مالیاتی است.

بهتر است خود اشخاص نسبت به تهیه و ثبت اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند. در غیر این صورت دولت دست به کار خواهد شد و یک اظهارنامه برآوردی برای آن‌ها تهیه خواهد کرد.سال مالی پیش فرض اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور از ۱ فروردین تا ۲۹ اسفند هر سال جاری است. اما چنانچه در اساسنامه شرکت تاریخ دیگری به عنوان سال مالی شرکت قید شده باشد.

همان تاریخ به عنوان مبدا محاسبه اظهارنامه مالیاتی قرار خواهد گرفت.

امروزه دیگر نیازی نیست که جهت تهیه و ثبت اظهارنامه مالیاتی حجم وسیعی از فرم‌های کاغذی را پر کنید و با خود به اداره مورد نظر ببرید. بلکه امروزه اظهارنامه مالیاتی در قالب یک فرم دیجیتال در کامپیوتر قابل تکمیل و ارائه است.

تهیه و ثبت اظهارنامه مالیاتی مختص چه کسانی است؟

تهیه و ثبت اظهارنامه مالیاتی مختص آن دسته از افراد، تجار و کسبه است. که هیچگونه فیش حقوقی برای آن‌ها صادر نمی‌شود. یعنی افرادی که برای دولت یا شرکت‌های خصوصی کار نمی‌کنند. به عبارتی می‌توانیم اینگونه بیان کنیم که اشخاصی که کارفرما محسوب می‌شوند. و صاحب کارگاه یا کارخانه خود هستند یا کارت بازرگانی دارند جزو این دسته از افراد قرار می‌گیرند.

تهیه و ثبت اظهارنامه مالیاتی

نحوه تهیه و ثبت اظهارنامه مالیاتی

تنظیم اظهارنامه مالیاتی یک پروسه پیچیده و زمانبر است. قدم اول در تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی دسترسی به کد اقتصادی و کد پستی است. در این اظهارنامه میزان درآمد و سود و زیان مالی در قالب ترازنامه و یا صورت‌های مالی دیگر مشخص می‌گردد و طبق سال مالی تعیین شده به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم می گردد.

شما عزیزان می‌توانید برای اینکه تهیه و ثبت اظهارنامه مالیاتی را به صورت اصولی و بی‌نقص انجام دهید، تنظیم اظهارنامه مالیاتی را به شرکت‌هایی که خدمات مربوط به تنظیم اظهارنامه مالیاتی را انجام می‌دهند بسپارید. این شرکت‌ها با استفاده از تجارب و تخصص کارشناسان حرفه‌ای خود تنظیم اظهارنامه مالیاتی شما را در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون کوچک‌ترین نقص و خطایی انجام خواهند داد.

 

رعایت نهایت دقت و صداقت در تکمیل فرم اظهارنامه مالیاتی از اهمیت بالایی برخوردار است. بروز کوچک‌ترین اشتباه و خطای عمدی یا سهوی در این زمینه ممیزین اداره مالیات را با ابهام روبرو خواهد کرد. در نتیجه ممکن است در محاسبه مالیاتی خطا رخ دهد. به همین دلیل استفاده از خدمات شرکت‌هایی که امور مربوط به تنظیم اظهارنامه مالیاتی را انجام می‌دهند می‌تواند درصد این خطاها را به صفر برساند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید