تفاوت حسابداری ایران با سایر کشورها

حسابدار شخصی است که به ارائه و بررسی صورتحساب‌های مالی شرکت می‌پردازد. حال اگر زمینه فعالیت یک شرکت در بازارهای جهانی باشد و به صورت بین‌المللی فعالیت نماید، حسابدار مورد نظر شرکت باید با استانداردهای بین‌المللی حسابداری آشنا باشد. حسابداری ایران تفاوت‌هایی با حسابداری بین‌المللی دارد. جهت آشنایی با تفاوت‌ حسابداری ایران با سایر کشورها در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

تفاوت حسابداری ایران با سایر کشورها

استاندارد حسابداری چیست؟

استاندارد حسابداری مجموعه‌ای از اصول و روش‌ها است که پایه و اساس سیاست‌ها و روش‌های حسابداری را شکل می‌دهد. این استانداردها شفافیت گزارش‌های مالی را بهبود می‌بخشند. استانداردهای حسابداری در کشورهای مختلف جهان با یکدیگر متفاوت هستند. هر کدام از این استانداردها عناوین خاصی را شامل می‌شوند. استانداردهای حسابداری با توجه به موضوع و نحوه اجرای آن‌ها دسته‌بندی می‌شود؛ مانند استانداردهای افشاگری، استانداردهای ارائه و استانداردهای محتوا.

این استانداردها آشکار بودن روش‌ها و فرمول‌های حسابداری را به دنبال خواهند داشت. همچنین ارائه فرم‌ها و گزارش‌های هماهنگ مطابق با استانداردهای حسابداری تحلیل درست و دقیق صورت‌های مالی را فراهم می‌کند. علاوه بر این با توجه به این استانداردها اتخاذ تصمیمات رسمی و غیررسمی در خصوص ارزش‌گذاری‌ها انجام می‌گیرد. این موارد را می‌توان جزو اهداف استانداردهای حسابداری عنوان کرد.

دلیل تفاوت حسابداری ایران با سایر کشورها

حسابداری بین المللی شامل ارائه گزارش مالی مطابق با استانداردها و سیاست‌های بین‌المللی و جهانی است. هنگامی که یک گزارش مالی برای ارائه در بازارهای جهانی و بین‌المللی تهیه شود باید این استانداردها و سیاست‌ها در آن رعایت گردد. عموماً کشورهای مختلف مطابق با معیارها و سیاست‌های مالی و حسابداری خود تغییراتی در حسابداری بین المللی ایجاد می‌کند.

تفاوت‌ حسابداری ایران با سایر کشورها در چیست؟

مفاهیم نظری حسابداری ایران با حسابداری بین‌المللی یا حسابداری سایر کشورها تفاوت چندانی ندارد. اما اگر وارد جزئیات و بطن این مفاهیم شویم ممکن است به تفاوت‌هایی نیز برخورد کنیم. این تفاوت‌ها می‌تواند باعث ایجاد تفاوت در صورتحساب‌های مالی و حسابداری ایران با سایر کشورها گردد. در ادامه نمونه‌هایی از تفاوت‌های حسابداری ایران با سایر کشورها را بیان می‌کنیم.

  • نحوه ارائه صورت‌های مالی

یک نمونه از تفاوت حسابداری ایران با سایر کشورها مربوط به ارائه صورت‌های مالی است. صورت‌های مالی در حسابداری ایران شامل صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع، ترازنامه، صورت وجه نقد و یادداشت‌های توضیحی است. اما در حسابداری بین المللی صورت تغییرات صاحبان سرمایه نیز به این موارد افزوده خواهد شد.

  • تفاوت‌ در ترازنامه‌ها

مباحث ترازنامه‌ها در حسابداری بین المللی گستردگی بیشتری دارد.  برای مثال ممکن است بعضی از مفاهیم در استانداردهای حسابداری ایران مورد بررسی قرار نگرفته باشد. اما این مباحث در حسابداری بین المللی موجود هستند.

  • تفاوت در صورت سود و زیان

در حسابداری ایران کلیه اقلام(به جز هزینه‌های عملیاتی که با توجه به روش بهای ی تمام شده طبقه‌بندی می‌شوند) با توجه به ماهیت و کارکرد آن‌ها طبقه بندی می‌شود. در حسابداری بین المللی نیز همه اقلام بر اساس ماهیت و کارکردشان دسته‌بندی می‌شوند. تفاوت‌هایی نیز در بخش اصطلاحات صورت سود و زیان حسابداری‌ها به چشم می‌خورد.

  • تفاوت در ارائه صورت سود و زیان جامع

تفاوت حسابداری ایران با سایر کشورها

تفاوت حسابداری ایران با سایر کشورها در ارائه صورت سود و زیان به این صورت است که:

در ارائه سود و زیان جامع حسابداری ایران ارائه سود و زیان خالص دوره، هزینه‌های شناسایی شده، سایر درآمدها و تعدیلات سنواتی ضروری است. اما در حسابداری بین المللی تعدیلات سنواتی در صورت تغییرات حقوق صاحبان سهام در صورت سود و زیان جامع ارائه می‌گردد. تغییرات حقوق صاحبان سهام جزو استانداردهای حسابداری در ایران نیست. البته اگر هزینه‌های شناسایی شده و سایر درآمدها در دسترس نباشد نیازی به ارائه سود و زیان در حسابداری ایران نخواهد بود. اما با این وجود در حسابداری بین المللی تحت هر شرایطی باید صورت سود و زیان جامع ارائه گردد.

شرکت‌های مختلف برای اینکه بتوانند در عرصه بین‌المللی فعالیت داشته باشند، باید صورت‌های مالی خود را مطابق با استانداردها و سیاست‌های بین‌المللی ارائه دهند. در واقع تفاوت‌های ظریفی بین صورت‌های مالی در حسابداری ایران با صورت‌های مالی در حسابداری بین الملل وجود دارد. امروزه شرکت‌هایی وجود دارند که با تسلط و اشراف کامل به استانداردها و سیاست‌های حسابداری بین المللی، خدمات مربوط به ارائه صورت‌های مالی در حسابداری بین المللی را برای کسب و کارهای بین المللی انجام می‌دهند. جهت دریافت این خدمات می‌توانید با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید و مشاوره‌های لازم در این خصوص را دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید