تجزیه و تحلیل صورت سود و زیان به زبان ساده

جهت نمایش عملکرد مالی یک شرکت طی یک دوره زمانی معین احتیاج به ارائه گزارش‌های مالی خواهد بود. صورت سود و زیان یا صورت درآمد و هزینه یکی از مهم‌ترین گزارش‌های مالی است. در این گزارش هزینه‌ها از درآمد کسر می‌گردند تا سود یا زیان انتهای دوره مشخص گردد.

صورت سود و زیان

این سود و زیان حاصل کلیه فعالیت‌های عملیاتی و غیرعملیاتی مجموعه است. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در خصوص این نوع از صورت مالی حسابداری در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

صورت سود و زیان ساده

این مبحث یکی از صورت‌های مالی اساسی حسابداری است که نحوه و نتیجه عملکرد مالی یک شرکت یا مجموعه را طی یک دوره معین نشان می‌دهد. همچنین می‌توانیم اینگونه بیان کنیم که این صورتحساب عملکرد مالی مجموعه را در یک بازه زمانی خاص اندازه‌گیری می‌کند. نحوه محاسبه این صورتحساب به این شکل است که خلاصه‌ای از نحوه درآمدها و کسب و کارهای مجموعه که مرتبط با فعالیت‌های عملیاتی و غیرعملیاتی است را ارائه می‌دهد. همچنین این صورتحساب می‌تواند سود یا زیان خالص ایجاد شده مجموعه را در یک دوره حسابداری خاص مانند یک فصل، ماه یا سال مالی نشان دهد.

صورت سود و زیان جامع

شرکت‌ها و کسب و کارها درآمدها یا هزینه‌های مربوط به تولید محصول یا ارائه خدمات را به واسطه این صورتحساب گزارش می‌دهند. هدف از ارائه صورتحساب‌‌های مالی ارزیابی فعالیت شرکت و مدیران مجموعه است. هدف کسب و کارها و مجموعه‌های مختلف نیز کسب درآمد و سود است. در نهایت کسب و کارها وظیفه دارند تا این گزارش‌های مالی را ارائه دهند.

منظور از صورت سود و زیان جامع شرکت تغییر در ارزش دارایی‌های خالص مجموعه موردنظر از منابع غیرمالک در یک دوره زمانی یا مالی خاص است. این گزارش درآمد خالص و درآمد تحقق نیافته را شامل می‌شود. درآمد با سود و زیان تحقق نیافته می‌تواند مربوط به ابزارهای مالی پوششی یا سود و زیان معاملات ارز خارجی باشد. درآمد جامع یک نمای کلی از درآمد یک شرکت را نمایش می‌دهد که ممکن است برخی از آن‌ها به شکل کامل در گزارش سود و زیان قید نشده باشند.

سود و زیان جاری در ترازنامه

سود جاری درآمدی است که شرکت در یک دوره زمانی خاص در سال جاری کسب کرده است. زیان جاری نیز هزینه‌ها و خسارت‌هایی است که شرکت در سال جاری و طی یک دوره زمانی خاص تجربه کرده است.

اولین قدم جهت محاسبه سود این است که بدهی‌های مجموعه از دارایی‌های آن کسر گردد. به این ترتیب حقوق سهامداران محاسبه خواهد شد. در قدم بعدی باید در ترازنامه به دنبال اقلام خط سهام عادی باشید. سپس مجموع حقوق سهامداران را برداشته و عدد خط سهام عادی را کسر کنید.

فرمول صورت سود و زیان

برای محاسبه سود و زیان ابتدا درآمد محاسبه شده و سپس هزینه‌ها از آن کسر می‌گردند. اگر شاهد فزونی درآمد به هزینه باشید شرکت سود داشته است. فرمول سود می‌تواند به سادگی نشان دهنده فزونی هزینه به درآمد یا همان زیان باشد.

فرمول سوده دوره مالی:

کسر هزینه‌های دوره مالی از درآمد دوره مالی

فرمول زیان دوره مالی:

کسر درآمد دوره مالی از هزینه‌های دوره مالی

روش‌های ارائه صورت سود و زیان

  • تک مرحله‌ای

در این روش باید ابتدا کلیه درآمدها لیست شوند. پس از آن نوبت به افزودن هزینه‌ها به ادامه لیست می‌رسد. در نهایت با کسر مجموع هزینه‌ها از مجموع درآمدها سود یا زیان قبل از کسر مالیات مشخص می‌گردد.

صورت سود و زیان
  • دو مرحله‌ای

در این روش ابتدا کلیه درآمدها و هزینه‌های عملیاتی لیست می‌شوند. حاصل تفاضل آن‌ها سود یا زیان ناویژه است. سپس درآمدها و هزینه های غیرعملیاتی به لیست اضافه می‌شوند.  در نهایت حاصل تفاضل نتیجه این دو مرحله تعیین سود یا زیان قبل از کسر مالیات است.

به طور کلی اگر مجموع درآمدها از مجموع هزینه‌ها بیشتر باشد فعالیت مجموعه سودده بوده است. اما اگر مجموع هزینه‌ها از مجموع درآمدها بیشتر باشد فعالیت مجموعه زیان ده بوده است.

هدف از ارائه صورت سود و زیان چیست؟

هدف از ارائه این گزارش مالی این است که عملکرد شرکت در طول دوره مالی مشخص برای سهامداران نشان داده شود. این گزارش میزان سودآوری فعالیت‌های شرکت را طی یک دوره خاص مورد بررسی قرار می‌دهد

چنانچه در زمینه گزارش‌های حسابداری هرگونه سوالی دارید یا احتیاج به دریافت خدمات در این زمینه دارید می‌توانید با کارشناسان و مشاوران مجموعه ما ارتباط برقرار کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید