بررسی رد دفاتر قانونی

همان‌طور که می‌دانید خدمات حسابداری مالیاتی و انجام امور مالی جزء کارهای پیچیده‌ به شمار می‌رود. زیرا امکان رخداد مشکلات زیادی در فرآیند محاسبه‌ی امور مالی وجود دارد. یکی از این مشکلات که در بسیاری از شرکت‌ها احتمال وقوع آن وجود دارد، رد دفاتر قانونی است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که دفاتر قانونی ارائه شده به اداره‌ی مالیات با استانداردهای تحریر دفاتر مطابق نباشد. در چنین وضعیتی اداره‌ی مالیات دفاتر را رد می‌کند. ما در این مقاله به طور ویژه به این موارد می‌پردازیم و به دلایل رد دفاتر نیز اشاره می‌کنیم.

رد دفاتر قانونی

منظور از رد دفاتر قانونی چیست؟

طبق قانون تمامی شرکت‌ها موظف هستند تا در پایان هر سال، اظهارنامه‌ی مالیاتی خود را به اداره‌ی مالیات ارائه دهند. علاوه‌بر این آن‌ها باید کلیه‌ی مدارک و اسناد مالی خود را تسلیم اداره مالیات کنند. به همین دلیل در طول سال تمامی رویدادهای مالی باید به طور دقیق ثبت شوند. تحریر دفاتر قانونی نیز از این‌رو اهمیت پیدا می‌کند. زیرا رویدادهای مالی در این دفاتر ثبت می‌شوند و آخر سال این دفاتر پلمپ و تسلیم اداره‌ی مالیات می‌شوند. حال اگر این دفاتر طبق استانداردهای لازم مطابق نباشد، رد می‌شوند. به عبارت دیگر منظور از رد دفاتر قانونی این است که بازرسان اداره‌ی مالیات پلمپ دفاتر را نمی‌پذیرند.

رد دفاتر قانونی

چرا دفاتر قانونی رد می‌شوند؟

در ماده‌ی 20 آیین‌نامه تحریر دفاتر قانونی به چگونگی تنظیم و تهیه و نگهداری از دفاتر قانونی حسابداری پرداخته شده. ضمن این‌که دلایل رد دفاتر قانونی نیز در این ماده ذکر شده که شامل موارد زیر است:

طبق آیین‌نامه جدید، دفاتر قانونی به دلایل زیر رد می‌شوند:

میزان جریمه ردشدن دفاتر قانونی

عدم ارائه‌ی دفتر پلمپ‌شده معادل 20 درصد از مالیات است. براین اساس جریمه‌ی رد دفاتر قانونی نیز طبق قانون، به همین مقدار و معادل 20 درصد از مالیات است.

موارد بخشودگی جرائم

در صورتی که مودی خواهان بخشودگی جریمه‌ی رد دفاتر حسابداری باشد باید شرایط زیر فراهم شود:

  • طبق ماده 189 قانون مالیات‌های مستقیم، مودی باید به مدت 3 سال تمامی مدارک و دفاتر را در زمان مقرر و بدون تأخیر ارائه دهد. ضمن این‌که نباید مالیات او معوق شود. در چنین شرایطی به خاطر خوش‌حسابی مودی، معادل 5 درصد از اصل مالیات سه سال علاوه‌بر استفاده از مزایای مقرر در ماده 190، از محل وصولی‌های جاری پرداخت می‌شود. و یا این‌که در حساب سنوات بعدی او اعمال می‌شود.
  • طبق تبصره 1 ماده 190 اگر مودیان به انجام تکالیف و پرداخت‌های خود متعهد باشند، از 80 درصد از جریمه‌ی مقرر در ماده 239 معاف می‌شوند. به همین دلیل باید برگ تشخیص مالیاتی صادره را قبول و یا با ادراه مالیات توافق نمایند و نسبت به پرداخت مالیات اقدام نماید.
رد دفاتر قانونی

نکات لازم برای جلوگیری از رد دفاتر

بهترین راه جلوگیری از رد دفاتر قانونی است. برای این کار باید موارد زیر با دقا اجرا شوند:

  • رفع مغایرت و اصلاحات در اظهارنامه سه ماهه با دفاتر مالیاتی (با مقایسه اقلام غیرمشمول با پارامترهای مشمول مالیات بر ارزش افزوده، امکان مغایرت موجود در اظهارنامه مالیاتی وجود دارد).
  • تلاش برای رفع مغایرت و اصلاحات گزارش سه ماهه خرید و فروش فصلی با اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و دفاتر.

در نتیجه یکی از مهم‌ترین وظایف شرکت‌ها پس از ثبت قانونی، تحریر دفاتر قانونی و تهیه اظهرنامه‌های مالیاتی و تسلیم آن‌ها به اداره مالیات است. از آن‌جایی که وجود هرگونه نقص و ایراد در این دفاتر موجب جریمه می‌شود باید آن‌ها به دفت تحریر شوند. زیرا در غیر این‌صورت این دفاتر رد می‌شوند و شرکت مدنظر، متحمل جریمه می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید